שיפור ה-Conversion Rate באתרי אינטרנט ובאתרי מסחר אלקטרוני בפרט

שיפור אחוז ההמרה (Conversion Rate) באתר היא אחת מן המטרות החשובות ביותר אליהן אנחנו צריכים לשאוף מכיוון שהיא מאפשרת לנו לגייס יותר לקוחות מבלי להגדיל בהכרח את מספר המבקרים באתר. בנוסף לזאת היא תורמת לאחוז נטישה נמוך יותר ולהגדלת זמן השהייה באתר. אנחנו בדיזיון סטודיו מתמחים בשיפור ושדרוג של אתרים קיימים בדרכים אותם נתאר מיד…

אחת הדרכים האפקטיביות ביותר להגדיל את יחס ההמרה באתר היא באמצעות עיצוב של חווית שימוש טובה יותר. כאן אנחנו למעשה לוקחים את האתר הקיים ומשפרים את ממשק המשתמש שלו (User Interface – UI) ואת חווית המשתמש (User eXperience – UX). ככל שהאתר יהיה נגיש וידידותי יותר למשתמש, כך הוא ישהה בו זמן ארוך יותר והסיכוי שיבצע פעולה כמו רכישה של מוצר או משלוח טופס יגדל.

ההבדל שבין אפיון לעיצוב

על מנת להתחיל בתהליך, עלינו להתרכז בשני מישורים עיקריים : אפיון ועיצוב. האפיון הוא למעשה התכנון על הנייר. כך לדוגמה, אפיון ממשק משתמש מתאר את כל המסכים השונים באתר אחד אחרי השני ואת הכפתורים והטפסים השונים בכל מסך שכזה, כמו גם היכן ממוקמות פסקאות הטקסט, התמונות, הבאנרים, התפריטים וכך הלאה.

עיצוב ממשק משתמש לאתר מכירות בתחום התיירות, מסך לאן כדאי לטוס - לחצו להגדלה

הדבר נכון גם לגבי חווית השימוש באתר: כאשר אנחנו בוחנים את חווית השימוש באתר, עלינו לראות אותה כמכלול  ולא רק כמסך אחר מסך. כלומר, עלינו להבין כיצד אנחנו מובילים את המשתמש מכל עמוד באתר בו הוא ינחת אל עמוד היעד הסופי אליו נרצה שיגיע. עלינו גם לבחון היטב את הטפסים שאנחנו יוצרים בשלב אפיון ממשק המשתמש. לא נרצה שהטפסים באתר יהיו מורכבים או מסובכים מדי למילוי, מכיוון שאז רוב הגולשים שלנו ייתקעו באמצע הדרך ולא יחזרו לאתר פעם נוספת.

בסופו של תהליך האפיון אמור להיות לנו תרשים זרימה מפורט, אך לא בהכרח גרפי, מכיוון שאת הגרפיקה אנחנו מוסיפים בשלב העיצוב.

ללא אפיון מוצלח של ממשק המשתמש וחווית המשתמש, לא ניתן לבצע את העיצוב שלהם בפועל מכיוון שאנחנו חייבים בסיס טוב לעבוד איתו. יתרה מכך, מדובר בשני תהליכים מעגליים מהסיבה שתמיד יהיה לנו מה לשפר ומה לתקן בהתאם למגמות המשתנות בעולם הווב, ולכן לעולם אסור לנו לקפוא על השמרים.

אחת הדוגמאות למגמה שהשתלטה כמעט לחלוטין על עולם ה – UX וה – UI בשנים האחרונות היא ההתאמה לסלולר : כיום אתר שלא מותאם במלואו לסלולר נועד לכיליון מכיוון שזמן השימוש באינטרנט בסלולר עולה על זמן השימוש באינטרנט מן המחשב הביתי, וכך למעשה אתרים לא מותאמים מפסידים מספר גדול מאוד של לקוחות פוטנציאלים (אם הגעתי לאתר לא מותאם והתאכזבתי, רוב הסיכויים שלא אבקר בו שוב אפילו מהמחשב בבית).

העיצוב והאפיון עבור המובייל דורשים ידע נוסף על הידע המסורתי בתחום בגלל מגבלות המדיום כמו גודל המסך הקטן יותר או מהירות החיבור הסלולרי שהוא לרוב איטי יותר ולכן לא מסוגל "לסחוב" גרפיקה כבדה.

שימוש במבחני שמישות

אחת הדרכים לבדוק איך העיצוב והאפיון שלנו עובדים בפועל הם באמצעות מבחני שמישות. במבחנים הללו אנחנו למעשה נותנים לקבוצה של גולשים משימה מסוימת כמו למשל להגיע מעמוד הבית לעמוד רכישת המוצר. בעזרת תוכנות מיוחדות אנחנו מקליטים את פעילות העכבר שלהם ומבקשים מהם לחשוב בכל רם על כל צעד שהם עושים. כך אנחנו יכולים לזהות נקודות תורפה ולדעת איפה ישנם דברים שנראים לנו ברורים מאליהם, אבל לגולשים יכולים להוות בעיה. לדוגמה, יכול להיות אייקון מסוים שלנו נראה ברור מאוד, אבל לגולשים אין מושג מהי המשמעות שלו.

עיצוב סופי – לחצו להגדלה

דוגמה לשיפור ההמרה באתרי מסחר אלקטרוני

אם ניקח לדוגמה את שיפור אחוז ההמרה באתרי מסחר אלקטרוני (אתרי קניות) בהם אנחנו מתמחים, עלינו להתמקד במספר אספקטים עיקריים שחשוב ליישם אותם על מנת להוביל למכירה מוצלחת :

מציאת המוצרים בקלות – הגולש חייב להיות מסוגל למצוא את המוצרים השונים בקלות, כשהמוצרים הכי אטרקטיביים ומבוקשים מופיעים כבר בעמוד הבית. גם מסכי החיפוש צריכים להיות נהירים ופשוטים ובשום פנים ואופן אסור לנו להחזיר עמודי תוצאות ריקים. לדוגמה, גם אם לא נמצא שום מוצר מתאים, אנחנו יכולים להציג את המוצרים שקיבלו את הדירוג הגבוה ביותר מן הגולשים או את המוצרים האחרונים שנרכשו באתר.

גם הניווט באתרי קניות חייב להיות מסודר וקפדני : הגולש חייב להבין בכל רגע נתון באיזו קטגוריה הוא נמצא ולכן איזה מוצרים הוא עשוי למצוא בה. רצוי להימנע מכפילות בין הקטגוריות השונות, אלא אם כן אין שום בררה אחרת.

עגלת הקניות והשלמת תהליך הרכישה – יש לתת לגולש את כל המידע שהוא זקוק לו עוד לפני השלמת תהליך הרכישה, כולל פרטים כמו עלות המשלוח הכוללת ועלויות נלוות אחרות. חייבת להיות גם אפשרות של רכישה מהירה ללא רישום לאתר מכיוון שהכרחת הגולש להירשם לאתר עלולה להבריח אותו. כמו כן, אם יש יותר מאמצעי תשלום אחד, מומלץ להראות את כל אמצעי התשלום הזמינים (למשל, יש גולשים שיעדיפו לשלם בכרטיס אשראי ויש כאלו שיעדיפו לשלם באמצעות הטלפון או PayPal מכיוון שכך הם מרגישים יותר מוגנים).

גם במקרה שבו לא ניתן לבצע רכישה בגלל סיבה טכנית, טוב יהיה להציג לגולש אמצעי תשלום חיצוני חלופי כמו תשלום במזומן לשליח או תשלום באמצעות הטלפון.

מבחינה עיצובית, רצוי שבעמוד עגלת הקניות יהיו כמה שפחות הסחות דעת כמו לדוגמה קישורים שעלולים יהיו להחזיר את הגולש אחורה ולהפריע לזרימה של תהליך הרכישה. עם זאת, יש להקפיד על אותו קו עיצובי של האתר עצמו כדי שהגולש לא ירגיש שמדובר בשינוי חד מדי.

עיצוב ממשק משתמש לאתר מכירות בתחום התיירות, מסך מתי כדאי לטוס - לחצו להגדלה

טפסים – אין מה לעשות וטפסים כמעט תמיד עניין מורכב : אנחנו זקוקים לכמה שיותר פרטים, אבל לגולשים בדרך כלל אין זמן וסבלנות למלא טפסים ארוכים ומציקים. הדבר קריטי פי כמה וכמה באתרי קניות, בהם מילוי טופס בצורה לא נכונה משמעותה איבוד של רכישה. אם הגולש טעה באחד מן השדות ולא קיבלנו את הנתון לו ציפינו, עלינו להסביר לגולש בדיוק היכן הוא טעה ומה עליו לעשות כדי לתקן את הטעות (למשל, אם הוא הקליד את מספר ה-CSV הלא נכון של כרטיס האשראי, נסביר לו היכן למצוא אותו). כמו כן, עלינו לדרוש מן הגולש רק את הפרטים הדרושים להשלמת תהליך הרכישה ולא יותר מכך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים