בימינו,כל מיזם המשקיע במוצר הדיגיטלי שלו ורוצה להישאר רלוונטי עבור המשתמשים, חייב להכיר את המושג מיקרו אינטראקציות, המלמד אותנו שלפעמים דווקא הפרטים הקטנים הם החשובים.
כולנו מכירים את זה – מעצבים, מאפיינים, אנשי מוצר – שימת לב לפרטים הקטנים, בתכנון, בעיצוב וביישום חשובה להצלחת הפרויקט.
יש פתגם האומר ״אלוהים נמצא בפרטים הקטנים״ ואין מתאים ממנו, כשבאים לדבר על מיקרו אינטראקציות.
המונח "מיקרו אינטראקציות" נכנס לעולם ה-UX ועיצוב הממשק בשנים האחרונות. כפי שאפשר להבין מהשילוב בין שתי המילים, מדובר באותם רגעים קטנים וכמעט בלתי מורגשים, בהם המשתמש מבצע פעולה מסוימת ומקבל חיווי אוטומטי, בדרך כלל בצורת אנימציה קצרה או צליל.
לכאורה התפקיד שלהן נראה שולי, אך יש להן השפעה פיסכולוגית לא קטנה, והן גורמות למשתמש לתקשר עם המוצר בקלות ובהנאה.
מיקרו אינטראקציות שעשויות טוב, יהפכו ביצוע פעולות, לקל ומהנה יותר. בנוסף הן כלי יעיל, להקניית הרגלים אינטואיטיביים אצל המשתמשים.
מן הצד השני, אינטראקציות שעשויות ברישול, ואינן מוקפדות. יכולות לפגוע במוצר, גם אם הממשק והעיצוב שלו מדהימים.
מס׳ דוגמאות למיקרו אינטראקציות –
מיקרו אינטראקציה עם אנימציה של תנועת קפיצה בהקלקה על אייקון לייק מעבירה תחושת התרגשות. מסמנת רגש של חיבה וחיווי לפעולה גם אם מהצד השני יש אפליקציה ולא גורם אנושי.
האדם הממוצע נחשף להרבה יותר מיקרו אינטראקציות ממה שהוא מודע. אחת הדוגמאות הבולטות כל פעם לכך – כל פעם שהוא פותח את מסך הנעילה בטלפון מופיעה מיקרו אינטראקציה
- לחיצה על כפתור הורדה והופעה של אייקון מתאים
- הדרכה לגבי פעולות שאפשר לבצע בממשק
- סליידרים שנותנים חיווי באמצעות צליל קצר
מודל ארבעת השלבים של דן סאפר
על פי המודל, אותו הגה דן סאפר, מעצב אינטראקציות ומוצרים, מיקרו אינטראקציה מורכבת מארבעה שלבים:
1.טריגר
2.כללים
3.פידבק
4.לופים ומצבים
הטריגר הוא אותו אירוע או פעולה שמפעילים את האינטראקציה. הטריגר יכול להיות ידני או אוטומטי.
הכללים קובעים מה יקרה בפועל במהלך האינטראקציה לאחר הטריגר.
הפידבק מתאר את מה שהמשתמש ייראה, ישמע או ירגיש על מנת לאשר לו שבאמת קרה משהו. לעיתים מדובר בשילוב של כמה חושים
הלופים והמצבים מטפלים בהמשך האינטראקציה, וקובעים מה בדיוק ייקרה כשדבר מסוים ישתנה או יעבור זמן.
מדוע המיקרו אינטראקציות עובדות טוב כל כך?
אחרי שהבנו איך המיקרו אינטראקציות עובדות, אנחנו יכולים גם להבין טוב יותר למה הן כל כך חשובות:
1.הן מאפשרות למשתמש להרגיש בטוח, רגוע יותר, מכיוון שהוא יודע שפעל כמו שצריך.
2.מיקרו אינטראקציות עוזרות למשתמש להבין כיצד להשתמש באפליקציה או באתר. יש לשים לב שבמקרים מסוימים המיקרו אינטראקציה קודמת לפעולה (הטריגר) והתפקיד שלה הוא למנוע מצבים של חוסר בהירות. לדוגמה, כאשר אתם נותנים למשתמש הוראות כיצד לבצע פעולה מסוימת וממחישים זאת באמצעות אנימציה קצרה.
3.אפשר לראות במיקרואינטראקציות תגמולים קטנים שמדרבנים את המשתמש ומגדילים את המעורבות שלו.
4.הן מצמצמות את התסכול בזמן שהמשתמש מחכה לתגובה, במיוחד אם מדובר בתהליך ארוך – למשל טעינה של מידע מהשרת.
איך יוצרים מיקרו אינטראקציות טובות ושימושיות ומה לא לעשות?
מתחשבים גם בממשק: המיקרו אינטראקציות צריכות להיטמע בתוך הממשק עצמו, מבחינת גודל, צבעים, סגנון וכו'
שומרים עליהן קצרות ולא משתמשים בלופים: מיקרו אינטראקציה טובה צריכה להיות קצרה וממוקדת ולהרגיש טבעית. חשוב לשמור על פשטות ואסור לגרום למשתמש לחכות יותר מדי זמן.
חושבים גם על מקרים ארוכים יותר: אם התהליך בכל זאת אורך יותר זמן מהמצופה, אפשר לשלב אנימציות עם אחוזים, מספרים וכו'. חשוב שהמעבר בין חלק אחד למשנהו יהיה טבעי.
חושבים באיזה הקשר להשתמש בהן: מיקרואינטראקציה שמופיעה בפעם הראשונה לא צריכה להיות זהה למיקרו אינטראקציה שרואים בפעם הבאה שמפעילים את אותה הפונקציה.
מה שמלהיב בפעם הראשונה יכול להיות מאוס אחרי מס׳ פעמים. יש לבחון גם את האספקט הזה ולמצוא דרכים יצירתיות, על מנת לא להתיש משתמשים ותיקים.
לא מנסים להמציא את הגלגל מחדש: אל תנסו להשתמש בצבעים חדשים או אייקונים שאף אחד לא מכיר. ברוב המדינות עיגול אדום מסמן "לא" ו-V ירוק מסמן "כן".
רגשות: חשבו על הרגש שאתם רוצים לעורר אצל המשתמש מבחינת צבעים, אופי האנימציה (רכה או נוקשה) וכו'.
עושים מחקר מראש: אל תפעלו רק על פי מה שנראה טוב. חקרו קצת את היעד שלכם: למה הוא מצפה ומהי המוטיבציה שלו.
לסיכום
מיקרו אינטראקציה טובה יכולה לתרום רבות לחוויית המשתמש, לסייע בהבנת תהליכים ופעולות, ולהפוך את העיצוב למפתיע ומרגש. מיקרו אינטראקציות אלה הן מה שמאפשר למשתמשים להיות מגויסים ומעורבים בתהליכים ופעולות. כשאתם ניגשים לעיצוב ותכנון מיקרו אינטראקציות חישבו על כל פרט תוך כדי הקפדה רבה. חישבו מה תרצו שהמשתמש ירגיש. זיכרו גם הפרטים הקטנים ראויים לתשומת לב גדולה.
תודה